فیلم سینمایی زالاوا 2022-05-23

معرفی فیلم سینمایی زالاوا : بازیگران ، داستان و زمان اکران زالاوا

در فیلم زالاوا حدود 9 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان زالاوا را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. همچنین عنوان فیلم زالاوا ، کردی است و در رسم الخط زبان کردی، به صورت «زال ئاوا» به نگارش در می آید که به معنی زال آباد است. زال هم به معنای پیر سفید مو است اما عمدا در شیوه‌ نگارش برای عنوان فیلم، آن را به صورت «زالاوا» در آوردیم. داستان فیلم به یک ماجرای واقعی می پردازد که سالها پیش در روستا و پاسگاه منطقه‌ دره سفید و زالاوا به وقوع پیوسته است.

جنس شخصیت‌های آن‌ها نیز بعد زیادی برای کار کردن ندارد و این ضعف در شخصیت‌پردازی و هدایت بازیگران، فضای کافی برای کار را به آن‌ها نمی‌دهد. بازی‌های خشک بازیگران به ویژه پورفرج و زین‌العابدین انعطاف زیادی برای پرداخت ندارد و باورپذیر نمی‌شود. اگرچه جز صحنه‌های شلیک گلوله و نمایش سلاح سرد، خشونت فیزیکی زیادی در آن دیده نمی‌شود، اما خشونت روانی و اجتماعی نقش مهمی در پیشبرد داستان دارد. خشونت روانی در فیلم به شکل وحشت ناشی از باورهای خرافی مردم روستا دیده می‌شود. پس از چالش‌های باورمحور استوار و آمردان، تهدید به مرگ استوار به‌‌ علت هم‌‌سونبودن او با اهالی روستا انجام می‌شود.

ماجرایی که احتمالا نیمی از آن از نظر اهالی این منطقه، واقعی و ترسناک است. در ادامه با هنرپیشه ‌‌های فیلم زالاوا آشنا شده و بیوگرافی آن ها را بررسی خواهیم کرد. فیلم زالاوا ساخت کشور ایران و در ژانر اجتماعی به کارگردانی ارسلان امیری و نویسندگی ارسلان امیری، تهمینه بهرام و آیدا پناهنده و تهیه‌کنندگی روح‌الله و سمیرا برادری در سنندج شروع به فیلمبرداری شد.

وضعیت زمانی پیچیده‌تر می‌شود که یک جن‌گیر معروف به نام «آمردان» به روستا می‌آید. مردم که به‌ شدت به او باور دارند، دورش جمع و به استوار مسعود بی‌اعتماد می‌شوند. اوج تنش زمانی رخ می‌دهد که آمردان مدعی می‌شود جن را در شیشه‌ای زندانی کرده است و اگر کسی به آن دست بزند، جانش در خطر است.

زمان و ساعت پخش سریال «تنهایی لیلا» مشخص شد

کشتن ملیحه توسط یکی از اهالی زالاوا و خونریزی بینی افراد که ناشی از تسخیر احتمالی آن‌ها توسط اجنه است، نمونه‌هایی از خشونت فیزیکی اثر است. هم‌چنین، پایان باز فیلم به نوعی خشونت روانی علیه مخاطب محسوب می‌شود، زیرا مخاطب را بدون پاسخ قطعی درباره واقعیت یا توهم رها می‌کند. اگر از تصویربرداری فیلم زالاوا خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن محمد رسولی بوده است. محمدحسین کرمی طراحی صحنه فیلم زالاوا را انجام نموده و محمدحسین کرمی طراحی لباس فیلم زالاوا را انجام داده است. جلوه‌های ویژه میدانی فیلم زالاوا نیز توسط مجید حیدری انجام شده است.

خلاصه داستان و بازیگران فیلم استاد

جن‌گیری، به عنوان یک باور خرافی و دینی، می‌تواند تأثیرات مخرب زیادی بر فرزندان داشته باشد و اثر را برای نوجوانان زیر 15 سال، سنگین و غیرقابل هضم باشد. فرزندان تحت‌تأثیر جن‌گیری ممکن است ترس شدید از ارواح و جن‌ها پیدا کنند و به‌ دنبال آن دچار برخی مشکلات روانی مانند اختلالات خواب، کابوس‌های شبانه و ترس‌های عمومی در طول روز شوند. در این صورت، مراجعه به روان‌شناس برای کاهش اضطراب و ایجاد اعتمادبه‌نفس کمک‌کننده خواهد بود. هم‌چنین، جلسات خانوادگی برای گفت‌وگو در مورد ترس‌ها، اعتقادات خرافی و استفاده از روش‌های علمی برای توضیح واقعیت‌ها، به فرزندان کمک می‌کند تا به شکوفایی خود و رشد سالم برسند. آمردان با سوءاستفاده از ترس‌های مردم و فشار روانی برای حفظ قدرت خود، خطرات خرافات و باورهای نادرست را نشان می‌دهد. این شخصیت می‌تواند به فرزندان یاد دهد که چگونه تحت‌تأثیر ترس‌ها و فشارهای جمعی قرار نگیرند و به‌ جای آن، به عقل و منطق اعتماد کنند.

در کل در حد یک اثر تلویزیونی است و نمی‌تواند به عنوان یک اثر سینمایی به مخاطب عرضه شود. این سردرگمی که می‌خواهد رگه‌هایی از طنز هم در آن باشد، زمان زیادی از فیلم را می‌گیرد و حوصله سربر می‌شود. جز همان تعلیق سکانس‌های ابتدایی، نه شوخی‌ها می‌تواند از مخاطب خنده بگیرد و نه کسی عاشقانه میان سرهنگ و دکتر را باور می‌کند. «زالاوا» فیلمی است بین‌ژانری و نمادین درباره‌ی تمام انسان‌هایی که نسبت به چیزی یا کسی باوری غیرعقلانی، خرافی و متعصبانه دارند.

همچنین روح‌الله برادری و  سمیرا برادری تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی زالاوا را برعهده داشته‌اند. ژانر فیلم زالاوا درام کمدی و ترسناک است و در آن بازیگران با استعدادی چون نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام، هدی زین‌العابدین، باسط رضایی و فریدون حامدی به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم پس از اکران در ایران و کشورهای مختلف نقدهای مثبتی دریافت کرده و برنده و نامزد جوایز بسیاری شده است.

طرز تهیه سالاد کلم چینی

این اثر نشان می‌دهد که ترس و جهل می‌تواند جامعه را به سمت رفتارهای غیرمنطقی سوق دهد. زالاوا، مخاطب را به تفکر درباره تأثیر باورهای جمعی و اهمیت خردگرایی دعوت می‌کند. وجود ترس روان‌شناختی و نمایش تأثیر آن بر مردم روستا و هم‌چنین درگیری‌های شدید، ممکن است برای برخی مخاطبان حساس، آزاردهنده باشد، به‌ همین دلیل تماشای فیلم به گروه سنی 15 سال توصیه نمی‌شود. زالاوا جایزه بزرگ بهترین فیلم از سی و ششمین دوره هفته بین‌المللی منتقدان فیلم ونیز و جایزه بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران از فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را دریافت کرد. او فعالیت هنری خود را از سال 1365 تحت نظر احمد صالحی آغاز کرده است. او بیشتر به خاطر ایفای نقش در فیلم کمدی ترسناک زالاوا محصول سال 1399و فیلم ترسناک اتاقک گلی محصول سال 1401 شناخته شده است.

ذوق از این بابت که فیلم بر روی قواعد ژانر وحشت به خوبی پیش می‌رود و حرف‌هایی برای گفتن دارد. داستان‌هایی مربوط به جن و جن‌گیری معمولا در سینما طرفداران خودش را دارد و به ژانری شناخته شده تبدیل شده است. در ایران کمتر به این موضوعات پرداخته شده و «زالاوا»‌ جزو نخستین تلاش‌های سینماگران ایرانی در این زمینه است. پوریا رحیمی سام بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایرانی متولد بهمن سال 1361 در کرج است. پوریا رحیمی سام با ایفای نقش در فیلم از جنوب شرقی محصول سال 1391 وارد عرصه سینما شد و با بازی در نقش کاوه در فیلم احتمال باران اسیدی محصول سال 1394 به شهرت رسید.

دانلود رایگان فیلم و سریال جدید

فشار روانی ناشی از باورهای جمعی و ترس‌های بی‌پایه می‌تواند به انزوا، خشونت و ناهنجاری‌های اجتماعی منجر شود. فیلم نشان می‌دهد که بحران اعتماد به دلیل باورهای نادرست و فشارهای جمعی می‌تواند منجر به درگیری‌های اجتماعی شود و از انسجام اجتماعی بکاهد. والدین باید به فرزندان بیاموزند که چگونه بین باورهای جمعی و حقیقت تمایز قائل شوند. آموزش مهارت‌های گفت‌وگو و توانایی مذاکره درباره اختلافات می‌تواند به تقویت اعتماد و جلوگیری از درگیری‌های اجتماعی کمک کند. سروان مسعود با عقلانیت و پرسش‌گری، تلاش می‌کند باورهای نادرست را به چالش بکشد و مردم را از ترس‌های بی‌پایه آگاه کند. والدین می‌توانند این شخصیت را به عنوان الگویی برای فرزندان خود معرفی کنند که اهمیت پرسش‌گری، استفاده از علم و جست‌وجوی حقیقت را یادآور می‌شود.

امیری سینما را می‌شناسد و قواعد فیلمسازی را بلد است، اینطور که مشخص هست دوست دارد در فضایی متفاوت فیلم بسازد، منتهی هنوز پختگی لازم برای انجام چنین کاری را ندارد. به کمک سایت فردیس فیلم میتوانید به آرشیو کاملی از فیلم و سریال های روز دنیا دست یابید و با تماشای فیلم و سریال های سانسور شده در کنار خانواده لحظات خوشی را سپری کنید. این فیلم کوردی است اما درباره‌ی مردمان آذربایجان و قره‌باغ و ارمنستان است. کوردی است اما درباره‌ی مردمان افغانستان و پاکستان و برمه و هندوستان است.

استوار مسعود برای اثبات خرافی بودن این ادعا، شیشه را با خود می‌برد، اما همین کار تعادل را به شدت برهم می‌زند. استوار مسعود با نقد باورهای جمعی و فشار روانی مردم، می‌کوشد تا با عقلانیت، آن‌ها را متقاعد کند که بسیاری از اتفاقات ناشی از ترس و خرافات است. هرچند همکاران او و ملیحه نیز تحت‌تأثیر ترس‌های جمعی هستند، اما برخی از آن‌ها تلاش می‌کنند تا از منطق و عقلانیت او حمایت کنند.

در مجموع، این اثر، به‌ جای ارائه یک موضع روشن و پیام مثبت درباره مقابله با خرافات، درگیر ابهام و تعلیق می‌شود. این امر از قدرت تأثیرگذاری آن کاسته و تکلیف داستان را در پایان نامشخص می‌کند. فیلم  زالاوا برخلاف فیلم‌های ترسناک سنتی که به هیولاها یا جلوه‌های ویژه متکی هستند، با مفاهیمی همچون خرافات، ناشناخته‌ها و فشار روانی جمعی، ترس را در عمق ذهن شخصیت‌ها و مخاطب می‌نشاند. فیلم با ماهیت نامعلوم جن‌ها، ترس روان‌شناختی ناشی از شک و تردید را هم به مخاطب و هم به شخصیت‌های اصلی منتقل می‌کند. مردم روستای زالاوا به دلیل ناآگاهی و باورهای خرافی، از موجودات نامرئی به نام جن‌ها وحشت دارند. امیری برای اولین فیلم خود به سراغ کسانی رفته که انگیزه حضور در چنین تجربه متفاوتی با روال معمول سینمای ایران را داشته‌اند و تا حدود قابل توجهی هم موفق بوده است.

دانلود سریال زخم کاری 4: مجازات

فیلم با نشانه‌هایی از ژانر ترس آغاز می‌شود اما به مرور این نشانه‌ها را از دست می‌دهد. فیلم زالاوا ابتدا قرار بود به زبان کردی ساخته شود اما به دلیل پیدا نکردن سرمایه برای ساخت این فیلم به زبان کردی، ابتدا به زبان فارسی تولید و سپس این فیلم به دو زبان فارسی و کردی ساخته شد. در سال 1398 در هنگ کنگ، فیلم زالاوا برنده جایزه نقدی از شورای فیلم کره‌ای برای فیلمنامه خود در انجمن تامین مالی فیلم آسیا شده است. فیلم زالاوا برنده جایزه بزرگ بهترین فیلم از سی و ششمین جشنوراه بین المللی فیلم ونیز شده است. این فیلم همچنین در سال 1400 برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران از فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) در جشنواره فیلم ونیز شده است. مردم زالاوا به‌شدت به خرافات باور دارند و این باورها بر تصمیمات اجتماعی و فردی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

برخی فیلمسازان از نوعی نگاه ذاتی برخوردارند که خروجی‌اش به خوبی در اثر قابل مشاهده است و برخی دیگر سعی می‌کنند تا نگاه‌شان متفاوت باشد. آنچه از «زالاوا» برمی‌آید این است که امیری این نگاه ذاتی متمایز و متفاوت را ندارد و سعی دارد تا اثری متفاوت خلق کند که در این مسیر با ضعف‌ها و نقص‌های مختلفی روبه‌روست. در کارگردانی نیز،‌ جز چند نمای لانگ شات از طبیعت کوهستانی منطقه، چیز دیگری از امیری ندیدیم تا حداقل از قدرت کارگردانی او ذوق‌زده شویم.

فیلم و سریال های خارجی به صورت بازبینی شده هستند و در صورت نیاز صحنه های غیراخلاقی به صورت حرفه ای سانسور می‌شوند. همچنین در بخش بررسی فیلم زالاوا 3 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از زالاوا پرداخته‌اند. تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم زالاوا در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم زالاوا 16 عدد، گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخش‌های ویدئو و تیزر فیلم زالاوا، حواشی فیلم زالاوا، دیالوگ برتر فیلم زالاوا، سوتی فیلم زالاوا و نقد فیلم زالاوا هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید به‌کمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرة‌المعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کامل‌تر کنیم.

دانلود سریال جان سخت

فیلم زالاوا در سال 1400 نیز در جشنواره‌های بین المللی بسیاری در کشورهایی چون آمریکا، برزیل، هنگ کنگ، مکزیک و کردستان عراق اکران شد. در نهایت این فیلم در 22 تیر 1402 توسط پلتفرم فیلیمو و نماوا در سراسر ایران منتشر شده است. زالاوا فیلم جدید سینمای ایران است که رایگان و بدون سانسور از تلگرام، فیلیمو و زردفیلم منتشر می شود. فیلم زالاوا با ژانر عاشقانه، دلهره آور نخستین فیلم سینمایی ارسلان امیری است که پیش از این در آثار آیدا پناهنده هم ثابت کرده بود دستی بر آتش سینما دارد. آیدا پناهنده هم که امسال با فیلم تی تی در جشنواره حضور دارد در نقش مشاور کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس در کنار همسرش حاضر شده است. نوید پورفرج، پوریا رحیم‌سام و هدی زین‌العابدین کاملا مقابل دوربین معمولی ظاهر می‌شوند و در هیچ صحنه‌ای نمی‌توانند مخاطب را به وجد بیاورند.

نوید پورفرج بازیگر سینما و تئاتر ایرانی متولد 2 اردیبهشت 1367 در کرمانشاه است. او ابتدا در کلاس‌های بازیگری امین تارخ شرکت کرد سپس دوره‌های دیگری تحت نظر هومن سیدی گذراند و از همین طریق در فیلم مغزهای کوچک زنگ زده محصول سال 1396 به ایفای نقش پرداخت و برای بازی خود مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. نوید پورفرج در فیلم درام و اجتماعی مغز استخوان محصول سال 1398 و مجموعه پلیسی دیوار محصول سال 1391 بازی کرده است. امیری در کردستان به دنیا آمده و به خاطر علاقه‌اش به مردم کرد، فیلمش را در طبیعت زیبای کردستان ساخته است. او در ابتدا قصد داشته فیلمی به زبان کردی بسازد، ولی بعدا نظرش را تعدیل کرد و «زالاوا» را به زبان فارسی ساخت.

هدی زین‌العابدین بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی متولد 23 خرداد 1368 در کرج است. او فعالیت هنری خود را از سال 1384 و کار حرفه‌ای خود را از سال 1390 آغاز کرده است. او بیشتر به خاطر ایفای نقش فاطمه در سریال ماورا طبیعه سقوط یک فرشته محصول سال 1390 شناخته شده است. زالاوا اولین فیلم باند سینمایی ارسلان امیری به عنوان کارگردان است. او پیش از این بیش از 10 سال به‌عنوان فیلمنامه ‌نویس در سینما کار کرده و در نوشتن فیلمنامه هایی مانند ناهید، اسرافیل و ویلایی‌ ها مشارکت داشته و فیلم گیجگاه و تی تی را نوشته است.

مدیر فیلمبرداری

فیلم با ریتم خوبی شروع می‌شود ولی در ادامه از ریتم می‌افتد و حالتی خسته‌کننده به خود می‌گیرد. کارگردانان ایرانی معمولا ایده‌های خوبی برای شروع فیلم‌شان دارند ولی معمولا در بسط و گسترش داستان می‌مانند و فیلم‌هایشان با پایانی ضعیف و بد روبه‌رو می‌شوند. امیری پس از سال‌ها فعالیت در سینما،‌ سرانجام تصمیم گرفت پروژه‌ی خودش را پیش ببرد و «زالاوا» نخستین تجربه‌ی فیلمسازی اوست.

استوار بعد از ورود با پدیده‌ی عجیبی رو‌به‌رو می‌شود؛ مردم آبادی از اسلحه‌های‌شان برای دفع‌جن بهره می‌برند و اعتقاد عمیقی به این قضیه دارند. به‌طوری‌که خانم دکتری با بازی هدی زین‌العابدین برای بررسی این مشکل از مرکز به آبادی آمده و از همه خون می‌گیرد. مردی ساده و در عین‌حال مرموزی که ادعا می‌کند جن در آبادی وجود دارد و برای دفع آن باید اقدامی فوری انجام داد. «زالاوا» از میانه به بعد از ژانر وحشت فاصله می‌گیرد و بیشتر به ژانر کمدی یا ملودرام نزدیک می‌شود.

در خلاصه داستان فیلم زالاوا چنین آمده است که در سال های پایانی دهه ۵۰ شمسی، مردم روستای کردنشین زالاوا با موجودی عجیب و فراطبیعی رو به رو شده و مردم روستا گمان می کنند که این موجود ترسناک در میان خانه ها و کوچه های روستا پناه گرفته است. وبسایت نما تی وی، یک رسانه اینترنتی مجاز در زمینه دانلود فیلم جدید و سریال ایرانی و خارجی می‎باشد. این رسانه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ایران ثبت شده و تمام محتوای موجود در سایت نما تی وی متناسب با فرهنگ خانواده‌های ایرانی است.

فیلم زالاوا در دهه 50، در روستایی کوهستانی به نام زالاوا آغاز می‌شود. مردم این روستا به‌ شدت به وجود جن‌ها باور دارند و هر زمان که احساس کنند جن وارد بدن کسی شده، برای دفع آن به مراسم‌ افراطی، خرافی و گاهی خطرناک دست می‌زنند. او که فردی منطقی است، باورهای مردم را خرافه می‌داند و تلاش می‌کند آن‌ها را آرام کند، اما ترس و وحشت در میان مردم چنان ریشه‌دار است که هرگونه مقاومت در برابر باورهایشان به مشکلات بیشتری منجر می‌شود.

والدین می‌توانند با اقناع و تبادل‌نظر با فرزندان درباره موضع‌گیری روشن خود درباره وجود یا عدم وجود جن، پایان‌بندی غیرواضح فیلم را ملموس‌تر کنند. هم‌چنین، آن‌ها می‌توانند با فراهم کردن محیطی حمایتی، به فرزندان خود توضیح دهند که بیشتر به جنبه داستان‌پردازی اثر نگاه کنند یا اثرهای الهام‌بخش را جایگزین آن کنند. فضای دائماً تنش‌زا و حضور شایعات درباره جن‌ها، احساس ناامنی شدیدی در مردم ایجاد می‌کند. مردم روستا با تحریک ترس‌های یکدیگر، به خشونت کلامی و رفتارهای هیجانی علیه استوار مسعود روی می‌آورند. آن‌ها به اجرای مراسم‌های افراطی مانند آتش زدن خانه‌ها و تخریب اموال اصرار می‌کنند.

اطلاعات فیلم زالاوا

فراموش نکنیم که در به ثمر نشستن این بازیهای خوب، موسیقی یا بهتر، صدای فیلم و حتی سکوت‌های آن نیز بسیار کمک می‌کند تا حس ترس ناشی از وجود جن که اهالی روستا را از کار و زندگی انداخته و خود را در ورطه خطر می‌بینند، به بیننده منتقل شود. داستان فیلم به قبل از انقلاب برمی‌گردد و مردم بومی منطقه‌ای به نام زالاوا معتقدند جن‌ها به روستایشان رخنه کرده‌ و به آزار و اذیت اهالی روستا می‌پردازد. یک سرهنگ ارتشی با بازی نوید پورفرج برای مقابله با این عقاید خرافی وارد عمل می‌شود و مقابل اهالی روستا می‌ایستد. در این گیر و دار، سر و کله‌ی یک جن‌گیر نیز پیدا می‌شود تا با گرفتن جن آرامش را به روستا بازگرداند. فیلم در ظاهر قصد دارد خرافات را نقد کند، اما با تأکید بر لحظات ترسناک و ایجاد ابهام درباره وجود جن، در نهایت حس تعلیق و ترس را پررنگ‌تر می‌کند. این ضعف باعث می‌شود که پیام روشنگرانه فیلم برای مخاطب به‌وضوح بیان نشود.

این فضای شلوغ تا چندین دقیقه همینطور ادامه پیدا می‌کند و فقط دیالوگ‌های تکراری از شخصیت‌های حاضر در صحنه می‌شنویم. این چند خط ایده‌ی اصلی فیلم است و بر روی کاغذ فیلم تا همین جا خوب پیش می‌رود. یعنی تا اواسط فیلم، «زالاوا» فیلمی پرتعلیق و پرکشش است و گاهی هم می‌تواند شوکی به تماشاگرش بدهد. فیلم از شروع تا میانه تا حدودی قواعد ژانر وحشت را حفظ می‌کند و با تعلیقی که به خاطر جن‌گیری دارد، فضایی ملتهب می‌سازد اما فیلم از یک جایی به بعد وا می‌رود و دیگر چیزی برای ارائه ندارد.

شایعات و داستان‌های ترسناک درباره جن‌ها به‌ سرعت در میان مردم پخش می‌شود و باعث ایجاد رفتارهای ناهنجار می‌شود که آن‌ها را نگران یا مشکوک به همکاری با جن‌ها می‌دانند. انزوای اجتماعی و طردشدگی استوار به‌دلیل مخالفت با باورهای جمعی باعث ایجاد شکاف‌های اجتماعی می‌شود و او را به تنها کسی تبدیل می‌کند که بر این باورها نقد دارد. صحنه‌های رقص و آواز کردی و صحبت از ادرار اجنه در سد، در اثر دیده می‌شود. هنگام ورود جن‌گیر به خانه ملیحه، دروغگویی آمردان برای جن‌گیری و رمالی مشخص می‌شود. در صحنه‌ای، آمردان که مقاومت استوار نسبت به باورهای خرافی را می‌بیند، به فحاشی می‌پردازد. زالاوا نام فیلم سینمایی ارسلان امیری همسر آیدا پناهنده از کارگردان به نام کشور است که در سی و نهمین جشنواره فجر کاندید شده است .

{

دانلود فیلم و سریال ایرانی و خارجی

|}

فیلم به‌ حدی جلو می‌رود که درگیری درونی استوار درباره وجود یا عدم وجود جن، تعادل روانی او را بر هم می‌زند. هنگامی‌که او شیشه جن را از آمردان می‌گیرد و به‌ عنوان مدرکی برای اثبات دروغ بودن ادعاهای او استفاده می‌کند، مردم علیه او می‌شورند. تهیه کنندگی فیلم سینمایی زالاوا را روح الله و سمیرا برادری بر عهده گرفتند . آیدا پناهنده ، ارسلان امیری و تهمینه بهرام علیان به صورت مشترک نویسندگی فیلم سینمایی زاوالا را انجام داده اند . فیلم زالاوا محصول ایران در سال 1401 است که توسط ارسلان امیری کارگردانی شده.

سکانس پایانی فیلم به قدری آشفته با دیالوگ‌های تکراری است که بیشتر تماشاگرش را خسته می‌کند. یعنی بدتر از این نمی‌شد سناریویی در این حد ابتدایی و پیش‌دستانه برای یک فیلم نوشت. سینمای ایران به تنوع ژانری نیاز دارد؛ این واقعیتی است که همه بر روی آن اتفاق نظر دارند. اینکه فیلمسازان فقط روی یک مشت سوژه‌ی اجتماعی تمرکز کنند و به دور از به کار بردن عنصر تخیل، به واقع‌گرایی صرف رو بیاورند، اتفاق قشنگی نیست. سینما همانقدر که به بازتاب اتفاقات اجتماعی نیاز دارد، به همان اندازه هم به تخیل، خلاقیت و داستان‌پردازی نیازمند است. او شیشه را با خود به پاسگاه می‌برد، به مردم اعلام می‌کند که هیچ خطری وجود ندارد و این ادعاها صرفاً توهم است، اما ترس و باور عمیق مردم روستا به جن‌ها، آن‌ها را تحریک می‌کند تا علیه او شورش کنند.

فیلم «زالاوا» داستان تقابل میان علم و خرافات در یک روستای دورافتاده در دهه 50 ایران است. مردم روستا به‌ شدت به وجود جن‌ها باور دارند و رفتارهای خطرناکی برای دفع آ‌ن‌ها انجام می‌دهند. یک افسر پلیس جوان، استوار «مسعود احمدی»، تلاش می‌کند این باورها را رد کند، اما حضور یک جن‌گیر و تنش میان منطق و خرافات، داستان را پیچیده‌تر می‌کند.

از دیگر عوامل اثر می‌توان به علی مردانه دستیار اول کارگردان فیلم زالاوا، پوریا کاظمی فرد منشی صحنه فیلم زالاوا و اشاره کرد. در مجموع بیش از 37 نفر در تولید فیلم زالاوا نقش داشته‌اند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند. این فضا تا زمانی که سرهنگ به دیدن دکتر روستا با بازی هدی زین‌العابدین می‌رود،‌ ادامه دارد. از اینجا به بعد دیگر با سکانس‌های طولانی، دیالوگ‌های خسته‌کننده و داستانی یکنواخت روبه‌رو هستیم. فیلم در مدت زمانی که سرهنگ با خانم دکتر صحبت می‌کند کاملا از ریتم می‌افتد.

«زالاوا»‌ خیلی زود در میانه تمام می‌شود و فیلم از میانه به بعد دستش خالی است و چیزی ندارد تا به مخاطبش بدهد. سکانس‌های طولانی فیلم با یک پایان‌بندی بد، همه چیز را خراب می‌کند. فیلمنامه در نیمه‌ی دوم فیلم چفت و بست مناسبی ندارد و داستان ضعف‌های مشهود در گره افکنی و حل آن‌ها دارد. برادران ارک با «پوست»، کوروش آهاری با «آن شب» و حالا ارسلان امیری با «زالاوا»، در انتخاب سوژه و ژانر جسورانه عمل کرده اند و فضاهای متفاوتی را به تماشاگران‌شان نشان می‌دهند. فیلم‌هایی که سعی کرده‌اند از جریان‌های رایج در سینما فاصله بگیرند و خود جریان‌ساز باشند و حرف‌های تازه بزنند.

{

نقد «زالاوا»؛ تلاش برای ساختن فیلم ترسناک در سینمای ایران

|}

چند سال اخیر با پیدا شدن سر و کله‌ی کارگردانانِ جوانِ جسور، سینمای ایران تا حدودی تنوع ژانر را تجربه می‌کند. کارگردانان بااستعدادی که جرات و جسارت بیشتری قدرت ریسک کردن دارند و ابایی از پرداختن به سوژه‌های غریب و ناآشنا ندارند. در وهله‌ی اول باید این اتفاق را به فال نیک گرفت و از این فیلمسازان حمایت کرد. اینکه کارگردانان سینمای ایران از پرداختن به سوژه‌های کلیشه‌ای دوری کنند و تنوع و خلاقیت را در کارشان به کار ببرند،‌ اتفاق خوبی است. سینمای ایران از فیلم‌های اجتماعی شبیه به هم اشباع شده و تشنه‌ی نگاهی نو به سوژه‌های دیگر است. خلاصه کردن سینما در فیلم‌های اجتماعیِ دم دستی، ساده‌ترین راهکاری است که بسیاری از سینماگران انجام می‌دهند و فیلم‌هایی بی‌اثر می‌سازند که خیلی زود فراموش می‌شود.

حتی جلوی دوربین هم شاهد ظهور بازیگران مستعدی هستیم که به تازگی شروع به درخشیدن کرده‌اند و زالاوا می‌تواند فرصت مناسبی برای نمایش توانایی آن‌ها باشد. زالاوا از این قرار فیلم موفقی است گذشته از اینکه فرم روایت داستان و دوربین خوب و بازی‌های قابل قبول و کارگردانی یک دست ارسلان امیری هم دست به دست هم داده و فیلم را به اثری قابل احترام بدل می‌سازد. نسخه ای هر چند جشنواره پسند اما دقیق و درست از یک باور غلط و نکوهیده که اتفاقا دوربین فیلمساز در روایت آن موضع درستی اتخاذ کرده. باسط رضایی بازیگر سینما ایرانی و دانشجوی رشته بازیگری و کارگردانی متولد 15 اردیبهشت 1374 در کرمانشاه است. او بیشتر به خاطر ایفای نقش در فیلم درساژ محصول سال 1396 به کارگردانی پویا بادکوبه شناخته شده است.

توجه به مناطق بومی ایران و فاصله گرفتن از پایتخت، اتفاق خوب دیگری هست که در این چند ساله شاهدش بوده‌ایم. همانقدر که سینمای ایران به تنوع ژانری نیاز دارد، به همان اندازه نیز پرداختن به رسم و رسوم و فرهنگ قومیت‌های دیگر، فیلم‌ها را از یکنواختی و روزمرگی نجات می‌دهد. فیلم ایرانی زالاوا اولین تجربه سینمایی ارسلان امیری در مقام کارگردان است. فیلم زالاوا درک کرده که فرصت زیادی برای نزدیک‌شدن به تماشاگرش ندارد و به عنوان یک فیلم ترسناک از همان ابتدا تلاش می‌کند تا نشانه‌های تاثیرگذار و انفجاری‌اش را فعال کند. در شرایطی که از یک فیلم‌نامه ترسناک انتظار می‌رود با نزدیک‌شدن به پایان داستان سطح بالاتری از ترس‌های وحشتناک را نمایش دهد، فیلم زالاوا به مرور زمان از ترسناک‌بودن فاصله می‌گیرد.

او همچنین در فیلم‌های چون فیلم ماهی و برکه محصول سال 1397 و فیلم مهران محصول سال 1398 به ایفای نقش پرداخته است. او همچنین در نمایش‌های تئاتر لانچر 5، مداربسته و کشیدن دایره بازی کرده است. فیلم زالاوا یکی از فیلم‌های ترسناک سینمایی ایران است که در تابستان 1402 توسط پلتفرم فیلیمو و نماوا در سراسر ایران منتشر شد. برای معرفی و اطلاعات بیشتر درباره فیلم سینمایی زالاوا همراه ما بمانید. اواخر دهه‌ی ۱۳۵۰ یک استوار ارتشی با بازی نوید پور فرج ماموریت پیدا می‌کند تا وارد روستایی به نام زالاوا شود و اسلحه‌هایی که در دست مردم است را جمع‌آوری کند.

استفاده او از شیشه به عنوان ابزار قدرت، ترس مردم را عمیق‌تر می‌کند. مردم روستا به محض شنیدن صدای عجیب یا اتفاقی غیرطبیعی، دچار هراس جمعی می‌شوند و حتی حاضرند اموال خود را رها کنند تا از شر جن‌ها خلاص شوند. ترس از تنها ماندن در برابر جمعیتی که به شدت مخالف دیدگاه‌های استوار هستند، یکی از چالش‌های روان‌شناختی او است. هم‌چنین، تعلیق حاکم بر فضای فیلم، به مخاطب قطعیتی برای وجود یا عدم وجود جن نمی‌دهد و ابهام را باقی می‌گذارد.

برخی از آن‌ها به او کمک می‌کنند تا با جن‌گیر مقابله کند و حقیقت را به مردم نشان دهد. این تلاش‌ها به عنوان الگوهایی از مقاومت در برابر فشارهای اجتماعی و رهایی از خرافات در نظر گرفته می‌شود. فیلم زالاوا در انتقال پیام مثبت و تعیین تکلیف نهایی خود با چالش‌های جدی روبه‌رو است. فیلم به‌ جای نشان دادن تقابل مشخص بین علم و خرافات، بیشتر درگیر درگیری‌های احساسی و رویدادهای مبهم است. درحالی‌که فیلم از ابتدا به‌نظر می‌رسد قصد دارد خرافات را زیر سؤال ببرد، در پایان به شکلی رفتار می‌کند که مخاطب متوجه نمی‌شود جنی وجود دارد یا صرفا فریب جن‌گیر برای سواستفاده از مردم است.

در این مقاله از پلازا به معرفی فیلم ایرانی زالاوا می‌پردازیم و این فیلم کمدی ترسناک ایرانی را از جنبه‌های مختلف بررسی خواهیم کرد. فیلم زالاوا ( Zalava ) به کارگردانی ارسلان امیری و در ژانر درام و ترسناک ساخته شده است.این فیلم محصول سال 1399 کشور ایران است که در سال 1402 در شبکه نمایش خانگی منتشر شد. نگارش فیلمنامه زالاوا به صورت مشترک توسط ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام انجام شده و تهیه کنندگی آن نیز بر عهده روح‌الله برادری و سمیرا برادری بوده است.

فیلم زالاوا در ژانر درام، ترسناک و معمایی، به کارگردانی ارسلان امیری و تهیه‌کنندگی روح‌الله برادری و سمیرا برادری و نویسندگی ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام، محصول سال 1399 ایران است. زالاوا کاندید ۱۰ سیمرغ بلورین در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شد و توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردان اول، فیلمبرداری، فیلمنامه و بازیگر نقش مکمل مرد شود. این فیلم جایزه بزرگ بهترین فیلم از سی و ششمین دوره هفته بین‌المللی منتقدان فیلم ونیز و جایزهٔ بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران از فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را دریافت کرد. هم اکنون شما میتوانید این فیلم را به صورت قانونی از نما تی وی دانلود کنید. فیلمنامه این اثر نیز به قلم ارسلان امیری به همراه آیدا پناهنده و تهمینه بهرام نوشته شده است.

او همچنین برای بازی در فیلم ذبح محصول سال 1399 برنده جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم اسپانیا شده است.او به عنوان دبیر هفدهمین جشنواره فیلم سقز منصوب شده است. او همسر آیدا پناهنده است و در چندین پروژه‌ی سینمایی به عنوان فیلمنامه‌نویس و تدوینگر حضور داشته است. امیری پس از سال‌ها فعالیت در سینما،‌ سرانجام تصمیم گرفت پروژه‌ی خودش را پیش ببرد و این فیلم نخستین تجربه‌ی فیلمسازی اوست. فیلم درک کرده که فرصت زیادی برای نزدیک‌شدن به تماشاگرش ندارد و به عنوان یک فیلم ترسناک از همان ابتدا تلاش می‌کند تا نشانه‌های تاثیرگذار و انفجاری‌اش را فعال کند.

از جمله مهم ترین بازیگران این فیلم ترسناک ایرانی می توان به نوید پورفرج، پوریا رحیمی‌سام، هدی زین‌العابدین و باسط رضایی اشاره کرد. شما کاربران عزیز می توانید فیلم زیبا و سرگرم کننده زالاوا را با بالاترین کیفیت موجود و لینک دانلود مستقیم از وب سایت ایرانیان دانلود دریافت نمایید. این فیلم سینمایی در ژانر درام کمدی و ترسناک ساخته شده و از حضور بازیگران با استعدادی چون نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام، هدی زین‌العابدین، باسط رضایی و فریدون حامدی بهره می‌برد. زالاوا فیلمی به کارگردانی ارسلان امیری و تهیه‌کنندگی روح‌الله برادری و سمیرا برادری و نویسندگی ارسلان امیری آیدا پناهنده و تهمینه بهرام محصول سال ۱۳۹۹ است. این کار اولین فیلم ارسلان امیری به عنوان کارگردان بوده و نوید پورفرج و هدی زین‌العابدین از بازیگران این فیلم می باشند. بازیگران فیلم زالاوا چه کسانی هستند؟ در زالاوا بازیگرانی چون هدی زین‌العابدین، نوید پورفرج، پوریا رحیمی‌سام، باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی و صالح رحیمی به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند.

«زالاوا» درباره‌ی مردمان چچن و عراق و ترکیه و بلوچستان و شامات است و حتی مردمان آن‌طرف آب‌های دور و نزدیک. نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. در فیلم لا واست Lavaste 2023 مردی که مدرک کارشناسی فناوری دارد و به دنبال یافتن شغل است، ...

راه‌حل مناسب این است که والدین به فرزندان خود آموزش دهند که همیشه سؤال کنند و برای یافتن پاسخ‌ها به منابع معتبر علمی مراجعه کنند. کار در حد یک اثر دانشجویی و تجربی باقی می‌ماند و رشد نمی‌کند و قامت نمی‌کشد. لوکیشن زیبا و قاب‌بندی‌‌ها گاهاْ سینمایی می‌شود اما ادامه پیدا نمی‌کند.

زالاوا در سال 2019 در جشنواره فیلم هنگ کنگ از جانب خانه فیلم کره جنوبی جایزه دریافت کرده است . فیلم «آتابای» نیکی کریمی یا «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر یا همان «پوست» برادران ارک، نمونه‌های موفقی از فیلم‌های ایرانی هستند که با نگاهی به دور از مرکزیتی به نام تهران، ساخته شده‌اند و اتفاقا این تنوع قومیتی و بومی هم به خوبی جواب داده است. «زالاوا»‌ هم در همین مسیر تماشاگر را با جغرافیا و زبان مردم کرد آشنا می‌کند.

فیلم زالاوا اولین ساخته بلند ارسلان امیری بوده که در سی و نهمین فستیوال فیلم فجر به نمایش در آمد. صحنه اولین رویارویی استوار احمدی و جنگیر آنچنان جذاب به تصویر کشده شده که کل صحنه تبدیل به یک زورآزمایی چند دوری شده است. همچنین اهریمن در این فیلم می‌تواند استعاره‌ای از بیماری همه‌گیر کرونا باشد چراکه نبرد بین علم و خرافات در سراسر جهان همچنان ادامه دارد. فیلم زالاوا بر اساس داستانی واقعی بوده و برای اولین بار در سینمای ایران، بدون مطرح کردن بحث جن خوب وبد، بحث حلول جن در جسم کسی را توضیح داده است. مهم‌تر از آن اینکه این فیلم ترسناک می‌تواند مخاطب را بترساند که این خوب است. ارسلان امیری برای شروع فیلمش ایده‌ی خوبی دارد و فیلم در همان بیست دقیقه‌ی ابتدایی مخاطب را سر ذوق می‌آورد.

در عین حال، خود مسعود هم کم‌کم دچار شک و تردید می‌شود که آیا واقعاً جن وجود دارد یا نه؟ این تردیدها باعث می‌شود که او در تصمیم‌گیری‌هایش دچار بحران شود. رییس پاسگاه به چنین باورهای عامیانه‌ای اعتقاد ندارد و همین موضوع او را در تقابل با جن‌گیری مرموز به نام آمردان قرار می‌دهد. فیلم با یک چرخشی عجیب از آن فضای ملتهب و پرتعلیق به داستان شلوغ و مشوش تبدیل می‌شود. پس از دیالوگ‌های عاشقانه‌ی سرهنگ و خانم دکتر که بسیار تخت و بی‌اثر از کار در آمده، سکانس‌های پایانی چیزی شبیه به فیلم‌های کمدی شده است. در سکانس پایانی مردم روستا برای گرفتن جنِ مورد نظر جلوی اتاق خانم دکتر جمع می‌شوند و خواهان کشتن دکتر یا سرهنگ هستند.


فیلم سینمایی اگر میشد
فیلم سینمایی اگر فقط
فروش فیلم سینمایی ساعت ۶ صبح
فروش فیلم سینمایی تمساح خونی
فروش فیلم سینمایی سال گربه
فروش فیلم سینمایی قلب رقه
فروش فیلم سینمایی مفت بر
فروش فیلم سینمایی قیف
فروش فیلم سینمایی فسیل
فروش فیلم سینمایی هتل